Italiano (ett gammalt inlägg som aldrig publicerades)

Detta inlägg skrevs 8:de mars 2009




I sommar ska jag till Italien, så vad passar inte om lite språkkunskap på just italienska?

Lite hej och hejdå fraser
Hej - ciao
God dag - Buongiorno
God kväll - Buonasera
God natt - Buonanotte
Hejdå - Arrivederci
Hejdå (för evigt) - Addio (fan vad najs ändå att kunna säga hejdå, för evigt i ett ord)

Presentationsord
Jag heter Linda - Mi chiamo Linda (chi uttalas ki...)
Jag är 19 år - Ho diciannove anni (H uttalas inte, alltså låter det O diciannove anni)
Jag är svensk - Sono svedese
Jag talar engelska - Parlo ingles

Frågor
Pratar du engelska? - Parli ingles?
Vad heter du? - Come ti chiami (kiami)?
Hur mår du? - Come stai?
Hur är läget? - Come va?

Lite meningar
Jag skulle vilja ha en pizza, tack - Vorrei una pizza, per favore
Jag älskar dig - Ti amo
Vi ses i morgon - A domani
Jag är hungrig - Ho fame
Vad tråkigt - Che palle (che uttalas ke)
Tack så mycket - Mille grazie
Ursäkta mig - Permesso

Om du behöver uttrycka din ilska...
Dra åt helvete - Vaffanculo (tänk VA' FAN?)
Vad fan vill du? - Che cazzo vuoi?
Detta stället suger - Che posto stronzo

Fula ord
Kuk! - Cazzo! (mest använda svordomen)
Fitta - Figa
Skit - Merda
Röv - Culo
Palle - Pungkulor
Idiot - Coglione
Hora - Puttana
Skitsnack - Cazzàta



SÅDÄR! Nu är vi båda förberedda inför framtida samtal med italienarna = )


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LieNda

oh baby baby it's a wild world

RSS 2.0