Hungerspelen

Som jag tidigare skrev så har böckerna jag läst den senaste tiden handlat lite om bevakningssamhället vi håller på att bli (eller faktiskt redan är).

En väldigt bra och populär bok är Hungerspelen av Suzanne Collins. Det är en framtidsroman som handlar om Katniss Everdeen. Nordamerika är indelat i 12 distrikt och en Huvudstad. De tolv olika distrikten tjänar Huvudstaden som lever i överflöd medans vissa av distrikten svälter.

Kattniss bor i det fattiga distrikt 12 med sin mamma och lillasyster Prim. Varje år hålls något som kallas hungerspelen, årets största TV-händelse.

En flicka och en pojke mellan 12 och 18 år väljs ut från varje distrikt för att föras till Huvudstaden. Där blir de stylade, intervjuade, tränade och sedan inkastade på en arena för att slåss för sina liv mot varandra. Den sista som överlever vinner.

Detta året blir Prims namn draget och Katniss tar hennes plats i stället. Och så börjar denna spännande bok om liv, död, kärlek och kanske framförallt, samhällskritik. Boken har hyllats av ingen mindre än Stephen King.



Boken är den första i en trilogi. Tvåan heter Fatta eld och den tredje heter Revolt. Jag gillade alla väldigt mycket. Det var svårt att slita sig från dem, så tyvärr läste jag ut dem för fort!


 


fult svenskt omslag



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LieNda

oh baby baby it's a wild world

RSS 2.0